Van A naar D - Reisverslag uit Riga, Letland van Mitra Nazar - WaarBenJij.nu Van A naar D - Reisverslag uit Riga, Letland van Mitra Nazar - WaarBenJij.nu

Van A naar D

Door: Mitra

Blijf op de hoogte en volg Mitra

01 Maart 2006 | Letland, Riga

Eurolines

Eurolines is nooit mijn favoriete busmaatschappij geweest, moet je weten. Herinneringen aan tropische temperaturen, chemische toiletten en salami-etende reisgenoten. Kortom, je moet wel een hele goede reden hebben om ooit nog in zo'n bus te stappen. Goed, die had ik dan ook. Tevens ben ik iemand van het voordeel van de twijfel, van een tweede kans en vooral van wie niet waagt wie niet wint. Zodoende zat voor ik het in de gaten had weer in die heerlijke blauw-witte bus, met dit keer gezelschap van niemand minder dan Robbie Williams die als een stilleven op de zijkant van het voertuig was geplakt.

Twenty minutes

En waarachtig, de reis was zo verschrikkelijk nog niet. De chauffeur sprak een paar woordjes Engels, het was bij lange na niet 40 graden en de eerste reisgenoot bevond zich op drie busbanken van mij verwijderd. En dan komt het hoogtepunt: De twenty minutes-break. Die is ook precies twintig minuten. Het midden-in-de-nacht-op-tankstations gevoel brengt mij de hoofd op hol, dat weten jullie. Ik betrapte mezelf erop dat mijn blik direct op actief kwam te staan, en ik iedere auto die voorbij reed screende op land van herkomst, tattoeages vlakbij de ogen en plaats op de achterbank. Toch jammer dat je dan gewoon bij de hand wordt genomen en met een veilig gevoel kunt gaan slapen in een comfortabele tweezitter.

Frankfurt by night.. and day

Half 5 in de ochtend. Dauw, nevel en sneeuw op Frankfurt Bahnhoff. Wat ga je doen? Nu schijnt ook Zuidelijk Duitsland het Carnaval tot haar cultuur te rekenen. Dus je vervelen hoef je dan niet. Je drinkt een kopje koffie bij de MacDonalds en probeert een plan te maken. Mijn vlucht naar Riga diende zich pas tegen de avond aan. Een waar ben ik en waar ga ik heen dilemma dus. Een ding was zeker, op dit treinstation ben ik misplaatst. Ten eerste hoef ik niet met de trein, ten tweede doe ik niet aan Carnaval. Ik moet hier zo snel mogelijk vandaan. De stad in. Ja, leuk, Frankfurt, dan kan ik misschien een worst eten. Maar het is net 5 uur. De stad slaapt. Ik wil ook slapen. Ja. Waar zal ik gaan slapen dan? Waar kun je slapen zonder te betalen.. op het vliegveld!

Dus bevind me op het vliegveld. En ruim acht uur later nog steeds. En daar word je best scherp van kan ik je vertellen. Na even weggedut te zijn, verplaats ik me per uur van koffiebar naar koffiebar. Niet alleen kun je de prijs-kwaliteit verhouding van de Duitse koffie inspecteren, maar je kunt ook wakker blijven om naar mensen te kijken. Daar ga ik jullie niet mee lastig vallen, iedereen weet hoe veel je leert van het kijken naar zulke dieren als mensen.

Minus 8

'Minus 8', en ik ontwaak licht. Ik zit in ee vliegtuig en de piloot probeert me iets duidelijk te maken. Minus 8? Is vast iets vliegtuigtechnisch. Maar dan herhaalt hij het in het Duits 'Minus acht' en iets met 'Celcius'. Kou had ik wel verwacht hoor, maar dit kwam toch een beetje als een schok: En ik moet nog naar Rusland!, riep ik door het vliegtuig. (Dat laatste is waarschijnlijk niet echt gebeurd).

Plots bleek het ook een uur later te zijn dan ik had verwacht. Dus ik moest aanstalte maken om nog een bed te vinden. Sjaal, muts, handschoenen, Blistex, allemaal paraat, ik zet mijn laarzen op de gladde stoep buiten het vliegveld. Ik kijk rond, maar probeer daarbij mijn hoofd zo min mogelijk te bewegen. Elk vlaagje wind doet me geloven dat mijn huid zal spijten en mijn neus eraf zal vallen. Mijn blik valt op de bushalte. Dat is goed. Een bus. Ik zie echter geen bus, slechts tientallen (en dat is misschien een understatement) mensen met netzoveel koffers of tassen. Dit gaat nog veel voeten in de aarde zetten, denk ik. En ik sluit me voorzichtig aan.....

Hoe zou dit aflopen? Heeft Mitra zich tegen de ijzige kou kunnen wapenen? Heeft ze een warm bed kunnen vinden? Lees de volgende keer verder; zelfde plek, andere tijd!

Kus Mitra

  • 01 Maart 2006 - 22:22

    Je Nieuwe Huisgenootje Maarten:

    Wauw, ben nu al gefascineerd door je reisverhaal :) Spannend, hoor! (en stiekem, hoewel stiekem, ben ik wel jaloers op je, sinds kort weet ik namelijk dat ik óók ooit naar St Petersburg wil...)

  • 02 Maart 2006 - 01:59

    Vivian & Leonie:

    Het Amsterdamse nachtleven is ook erg koud, maar jouw bericht maakt ons weer helemaal warm... x Viv&Leo
    PS Wodka smaakt toch het beste rond het vriespunt.

  • 02 Maart 2006 - 17:31

    Bram:

    Питье помогает, особенно когда это холодно...
    За Ваше здоровье!

  • 02 Maart 2006 - 17:32

    Bram:

    Ho, russische tekens kan deze site niet aan...
    Toch veel plezier en neem een lekker glaasje... (krijg je het ook weer warm)

  • 02 Maart 2006 - 18:26

    Femke:

    Hey Mitra,

    super leuk om te lezen en ik hoop dat je een warm bedje hebt kunnen vinden. Kijk al uit naar je volgende bericht!!

    Maak er wat van!!!!

    Kus,
    Fem

  • 03 Maart 2006 - 18:02

    Chris:

    Kan niet wachten tot het volgende bericht, wat een cliffhanger!!!Zet m op, Nazar!

  • 03 Maart 2006 - 20:22

    Mams:

    het spijt me nu al dat ik niet eerder ben gaan kijken op je site en ik beloof je, dit wordt nu dagelijks ritueel! Je hebt nu al vanalles meegemaakt en dan ben je er nog niet eens. Zet 'm op en succes op je eerste dag st.Petersburg. Liefs van ons allen, dikke kus mams

  • 03 Maart 2006 - 22:41

    Teffer:

    Echt niet jaloers hoor. Vanavond werken voor NU is ook leuk. Goed, een beetje jaloers dan. Veel plezier! Dos vidanja en zo.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Letland, Riga

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 Augustus 2007

Kus uit Kiev

20 Augustus 2007

Minsk in een slakkentempo

15 Augustus 2007

Wifi in Minsk

10 Augustus 2007

Mission to Minsk

11 April 2006

Regen in Krakow
Mitra

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 386
Totaal aantal bezoekers 100460

Voorgaande reizen:

27 Februari 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: